کلینیک فیزیوتراپی، اورولوژی و پزشکی

مقالات فیزیوتراپی ، توانبخشی ، درمان فیزیکی و همچنین مقالات مربوط به به اورولوژی ، سلامتی و پزشکی

کلینیک فیزیوتراپی، اورولوژی و پزشکی

مقالات فیزیوتراپی ، توانبخشی ، درمان فیزیکی و همچنین مقالات مربوط به به اورولوژی ، سلامتی و پزشکی

آسیب دیدگی رباط های زانو + آسیب های رایج و درمان

8 رباط از جمله موارد زیر اطراف مفصل زانو وجود دارد که گاهی دچار آسیب دیدگی می شوند:

 

 

رباط صلیبی قدامی : این رباط ضعیف تر از رباط های دیگر است که از ناحیه اینتر کوندیلار قدامی یا استخوان تیبیا که درست پشت منیسک داخلی قرار دارد شروع شده و از سمت بالا، پشت و کنار به طرف منیسک جانبی کشیده می شود. رباط صلیبی قدامی از جابجایی خلفی جلوگیری می کند.

رباط صلیبی خلفی : این رباط که از دو رباط صلیبی دیگر قوی تر است از ناحیه اینتر کوندیلار خلفی استخوان تیبیا شروع شده، از سمت بالا و جلو به طرف قسمت داخلی رباط صلیبی قدامی حرکت کرده و روی سطح مدیال کندیل استخوان ران می چسبد. رباط صلیبی خلفی از جابجایی قدامی جلوگیری می کند.

رباط جانبی خارجی : این رباط از اپی کندیل جانبی استخوان ران تا سر فیبولار امتداد یافته و از حرکت داخلی یا جانبی جلوگیری می کند.

رباط جانبی داخلی : این رباط از اپی کندیل استخوان ران تا سطح داخلی استخوان تیبیا امتداد یافته و از هر گونه حرکت داخلی یا جانبی جلوگیری می کند.

رباط عرضی : این رباط در جلوی منیسک قرار داشته و از حاشیه کمپلکس قدامی منیسک جانبی به انتهای قدامی منیسک داخلی متصل می شود.

این رباط از حرکت شاخ های قدامی منیسک به سمت جلو و وارد شدن فشار اضافه جلوگیری می کند.

رباط پوپلیتئال مایل : این رباط از کندیل داخلی استخوان تیبیا تا کندیل جانبی استخوان ران امتداد یافته و با پیوستن به تاندون نیمه غشایی، کف حفره پوپلیتئال را تشکیل می دهد.

رباط پوپلیتئال قوسی : این رباط به شکل Y بوده و از سر استخوان ران شروع می شود.

یکی از سرهای رباط به ناحیه اینتر کوندیلار استخوان تیبیا و سر دوم به اپیکوندیل جانبی استخوان ران رفته و به قسمت جانبی گاستروکنمیوس می پیوندد.

رباط کشککی : این رباط که قسمت انتهایی تاندون چهارسر ران را تشکیل می دهد به داخل توبروزیت استخوان تیبیا وارد شده و کشکک را در محل خود نگه می دارد.

انواع آسیب های رباط

آسیب های رباط به عنوان رگ به رگ شدن شناخته شده و این بدان معناست که الیاف رباط تا حدودی پاره می شوند. انتخاب درمان محافظه کارانه یا جراحی به شدت پارگی بستگی دارد. درجات آسیب دیدگی رباط عبارتند از:

درجه 1 : در این وضعیت رباط بیش از حد کشیده شده و باعث درد و التهاب می شود. این درجه از آسیب دیدگی رباط به صورت محافظه کارانه درمان خواهد شد.

درجه 2 : در این وضعیت تعدادی از الیاف ها پاره می شوند و انجام جراحی یا درمان های محافظه کارانه با توجه به مقدار الیافی که پاره شده است تعیین می شود.

درجه 3 : این مرحله پارگی کامل رباط بوده و به جراحی با توانبخشی بعد از عمل نیاز دارد.

آسیب های رایج رباط

چند نوع آسیب دیدگی رایج رباط وجود دارد که عبارتند از:

  • پارگی رباط صلیبی قدامی
  •  پارگی رباط صلیبی خلفی
  • پارگی رباط جانبی داخلی
  • پارگی رباط جانبی خارجی
  • پارگی رباط عرضی
  • پارگی چند رباط

این آسیب ها در داخل زانو به خصوص در ورزشکاران نسبتا رایج بوده و برخی از آن ها به جراحی ترمیمی و سپس یک دوره فیزیوتراپی نیاز خواهند داشت.

فیزیوتراپی برای آسیب های رباط زانو چه درمان هایی ارائه می دهد؟

متخصصان فیزیوتراپی درمان های مختلفی برای آسیب های رباط زانو ارائه می دهند. برخی از این درمان ها شامل موارد زیر هستند:

  •  توانبخشی بعد از عمل
  •  آموزش مجدد راه رفتن
  • ارائه ابزارهای کمکی برای راه رفتی
  • بستن زانو
  • یخ درمانی
  • الکتروتراپی
  • تمرینات تقویتی
  • تمرینات کششی
  • تمرینات حس عمقی

از آنجایی که پس از آسیب دیدگی خون رسانی در رباط ها ضعیف می شود، درمان محافظه کارانه یک فرآیند طولانی خواهد بود، اما از طریق فیزیوتراپی می توان این زمان را کوتاه کرد.

فیزیوتراپی به بهینه سازی و تسریع فرایند بهبودی و همچنین بازیابی عملکرد کمک می کند.

خلاصه

آسیب های رباط زانو تأثیر عمده ای بر فعالیت های روزمره زندگی داشته و فرد را از شرکت در فعالیت هایی که قبلا انجام می داد بازمی دارد.

با گذراندن یک دوره فیزیوتراپی پس از درمان محافظه کارانه آسیب یا جراحی می توان روند بهبودی را سرعت بخشید. برای تعیین نوبت با ما تماس بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد